Tuesday 21 February 2012

LOVE EACH OTHER


Assalamualaikum and Good Mornight 
(its mean morning + night)

Salam sayang untuk semua. Mesti korang pelik apa yang aku bebelkan time time macam ni. Sebenarnya aku baru dapat idea lepas text somebody yang cerita pasal problem dia dekat aku. Its all about our life. Sadness and happiness. So, aku dapat idea nak bercerita sikit pasal salah satu sifat Manusia. 

Okay, dah menjadi fitrah manusia untuk happy, sedih, marah, kecewa, and macam macam lagi lah perasaan yang ada including perasaan yang bercampur aduk yang kita sendiri pun tak boleh nak describe macam mana. Sometimes lah kan. Human nature you know.

Sifat yang aku nak ceritakan ni ialah sifat SAYANG. Okay, sayang ni tak semestinya sayang kepada girlfriend or boyfriend. First of all kita kena sayang kepada Allah SWT. Second is our prophet Nabi Muhammad SAW. Then our lovely parents, mama and ayah. Then, someone special in our life, no matter who is it, siblings, grandma, grandpa, relatives or anybody else.

Sebenarnya manusia ni tak kira lah dia ni kasar macam mana pun, ego tinggi langit, sombong membongkak, tapi kita manusia mudah untuk menyayangi sebenarnya. Korang percaya tak? Okay continue reading, aku bagi contoh.

Okay, contohnya kita terpaksa ikuti camping or whatever camp that we most hated. Sebelum pergi macam macam sumpah seranah kita cakap sebab marah tak nak pergi. Bila dah sampai camp, kena seksa pulak. Dengan tak mandi, makan tak sedap, kena kawad, time kena punctual, teamwork. Macam macam lah tak kena. Tapi bila kita dah balik dan kita tidur sebab kepenatan, then lepas bangun kita akan rasa perkara yang kita buat time camp tu adalah best and kita rindu akan orang orang yang bersama kita time camp tu.


Pernah tak korang rasa macam ni? Mesti pernah kan? Whaaaaatt? Tak pernah? Korang memang heartless, feelingless, senseless and all the thing that related lah.


Tulah yang aku maksudkan manusia mudah untuk menyayangi. Kita rindu akan orang orang tu bermaksud kita sayang akan mereka. Tapi kita je yang tak sedar sebenarnya. But, that is fact you know.

Kalau perkara yang menyeksa kita pun kita boleh sayang lagi akan orang orang around us buat masa tu, apa lagi kalau orang tu ada bersama kita time kita happy. And bila tiba waktu perpisahan kita akan rasa sangat sedih sebab terpaksa tinggalkan orang tu.

Contohnya, kawan kawan kita time tinggal di hostel. Kita selalu gaduh ke, selalu mengeluh dengan perangai dia ke, tapi at last kita akan rindu dia jugak bila dah lama tak jumpa. No wonder lah ramai yang post dekat Facebook or tweet dekat Twitter "Rindu nak jumpa kau, rindu nak gaduh dengan kau macam dulu dulu". Aku tak pasti ayat tu betul tak. Tapi something like that lah. See! Rindu nak gaduh. Maknanya dia sayang akan orang tu, sebab gaduh benda kecik macam tu lah akan membuatkan kita rapat and sayang akan orang lain sebenarnya.

So, for those yang takde girlfriend or boyfriend tu, dont worry. Dont be sad. Tu bukan maknanya kita ni 'FOREVER ALONE'. Come on, you have a lot of people that love you. Cuma kita je yang tak perasan akan benda ni semua. *time aku type paragraph ni, aku imagine nada dia macam lecturer Economics aku, Dr. Nur*

And kalau korang tertanya tanya kenapa lah Abbas ni tetiba jiwang pulak memalam ni kan, jangan pelik lah. Bukan aku yang jiwang, sebab ni boleh dikatakan girl's matter. Cuma aku tolong tuliskan dalam blog aku and dalam version aku sendiri. And cerita yang aku create kat atas tu tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati. Ayat aku kali ni jiwang? Bukan putus cinta ke apa. Bercinta pun tak. Macam mana nak putus? LOL. Just some expression and ideas from me. Honestly.


And i want to thanks to my friend, i mean bestfriend who gave me that idea so that this post has been created. This is not about her story but i just modified it just to be mine. By the way, thank you so much to you.

To my bestfriend : Hannie Amalina

Awesome to Awesome : abbasmohdtajuddin

No comments: