Friday 17 February 2012

SOCIAL NETWORK


Assalamualaikum and a very good evening. 

Ecehhh, ayat dah macam nak bagi ucapan time school assembly.
Sebenarnya aku baru bangun tidur, lepas tu terlintas banyak benda dekat kepala ni. Semuanya berkaitan SOCIAL NETWORK. 

Okay, social network ni sebenarnya adalah social web untuk orang ramai bersocial secara online atau atas talian and communicate each other and boleh dikatakan secara 'free'. Tapi sebab ianya free lah ramai yang salah guna, dengan mengambil kesempatan untuk kutuk, fitnah, mencaci, menganjing, hacking, and macam macam lah. Janji salah guna.

Social network ni banyak sebenarnya, kalau dekat Malaysia, social network yang paling famous adalah Facebook , Twitter , Blogger , MySpace , Tagged , Friendster and macam macam lagi lah including Youtube 



Dah ramai orang tahu kot berapa ramai manusia yang bergaduh, tarik muka, jadi renggang, hilang kepercayaan and banyak lagi lah perkara yang negative disebabkan Social Network. Even yang divorce sebab misunderstanding dalam social network pun ramai. Tak kira lah via Facebook ke, Twitter ke, apa apa yang relate lah.

Aku menulis kat sini bukan lah nak mengata orang tapi tak sedar diri sendiri pun pernah buat. Bukan aku tak pernah gaduh dalam social network pun. Dekat Facebook pernah, dekat Twitter pun pernah. So, kiranya aku macam ada pengalaman jugak lah dalam hal hal macam ni. Tapi takdelah sampai melarat kepada reality life.

Orang nak gaduh dalam social network senang je, cari satu topik then first bahaskan dulu, lepas tu datang sorang yang agak kurang cukup diajar mencilok dengan sesuka hati dengan ayat yang tak cukup ajar. Dekat sini bermula lah 'Web War'.

Macam aku kalau gaduh pun pasal football je. Pasal benda lain ada lah jugak. Sometimes. Yelah, aku sokong Liverpool FC and for example Liverpool menang malam tu, then aku update status dekat Facebook yang aku happy sebab Liverpool menang. Lepas tu datang others fan club comment dekat situ kutuk Liverpool, mana aku tak marah. Jawab selagi boleh lah. Ni pun salah satu 'Web War' jugak.

Example untuk twitter pulak macam ni :
Situation 1 : Somebody tweet something yang dia rasa tak puas hati tanpa mention nama.
Situation 2 : Ada orang lain terasa dengan tweet dia then mereka bergaduh.

See! Senang sangat nak bergaduh ni. Dua situation pun dah cukup dah. Tak perlu masuk orang ketiga ke apa. Tapi kalau ada orang ketiga, keempat, kelima, atau ke-infinity lagi hangat lah web war diorang kan.

Okay, dah cukup lah dengan contoh contoh web war. Dah macam penceramah undangan pulak aku rasa. 
Aku buat post baru yang ber-title Social Network ni bukan lah nak kutuk sesiapa yang pernah gaduh dengan aku. Tapi just to remind all of us and specially me, myself who always nak cari pasal gaduh dalam social network.

Susah nak jaga hati semua orang dalam satu masa. Mesti ada yang terasa hati jugak.

Awesome to Awesome : abbasmohdtajuddin

No comments: